Základy pravoslávnej viery sú:
1. Svätá Tradícia – je každodenný život Božieho ľudu v priebehu dejín.
Predstavuje súhrn skúseností v Cirkvi, tak ako bol odovzdávaný z generácie
na generáciu, od čias Isusa Christa a Jeho apoštolov až dodnes.
Svätá Tradícia je život Cirkvi ovplyvňovaný a vedený Svätým Duchom,
je súhrnom všetkého potrebného pre život a spásu Božieho ľudu.
2. Sväté Písmo - alebo Biblia (čo znamená kniha, knihy)
Veríme, že Sväté Písmo je slovo Božie,
- bolo napísané ľuďmi vedenými a inšpirovanými Svätým Duchom,
- je písomným záznamom Božieho zjavenia. Sväté Písmo tvoria:
Starý Zákon – popisuje Božie zjavenie do príchodu Isusa Christa.
Nový Zákon – završujúci Božie zjavenie vyhlásením Isusa Christa za Spasiteľa sveta.
3. Spisy svätých otcov – medzi spisy považované za pramene našej viery patria
predovšetkým diela svätých otcov, ktoré vysvetľujú základne učenie Cirkvi a bránia
pravú vieru.
4. Modlitba a liturgická bohoslužba – sme pozvaní k uskutočňovaniu osobného
modlitebného pravidla, ktoré je nerozlučne spojené s verejnými bohoslužbami Cirkvi. Najdôležitejšou z nich je Svätá Liturgia. Predstavuje spoločné dielo božieho ľudu a
stretnutie so samotným Bohom.
5. Životy svätých – sú svedectvom o Božej pravde. Slúžia nám ako vzory,
podľa ktorých môžeme žiť skutočný kresťanský život.
6. Vyznanie viery - Víruju (Verím) – úplné vyznanie pravoslávnej viery,
- je obsiahnuté v tzv. niceo–carihradskom vyznaní viery (symbole viery),
ktorý zostavili sväti otcovia na 1. a 2. všeobecnom (ekumenickom) sneme v Nicei v roku
325 a v Carihrade v roku 381. Spievame alebo čítame toto vyznanie pri každej sv. liturgii.
Pravoslávni kresťania takto vyznávajú svoju vieru nepretržite, a hlavne bez akýchkoľvek zmien,
od 4. storočia (presne od roku 381).
ВIРУЮ... Почаiв, 5.липня 2009
Pravoslávne (niceo–carihradské) vyznanie viery:
*Viruju vo jedinaho Boha Otca, Vsederžiteľa,
Tvorca nebu i zemli, vidimym že vsim i nevidimym.
*I vo jedinaho Hospoda Iisusa Christa, Syna Božija,
jedinorodnaho, iže ot Otca roždennaho predže vsich vik:
Svita ot Svita, Boha istinna ot Boha istinna,
roždenna, ne sotvorenna, jedinosuščna Otcu, imže vsja Byša.
*Nas radi čelovik i našeho radi spasenija, sšedšaho s nebes,
i voplotivšahosja ot Ducha Svjata i Mariji Divy, i vočelovičšasja.
*Raspjataho že za ny pri Pontijstim Pilati, i stradavša, i pohrebenna,
*i voskresšaho v tretij deň, po pisanijem.
*I vozšedšaho na nebesa, i siďjašča odesnuju Otca.
*I paki hrjaduščaho so slavoju,suditi živym i mertvym, Jehože Carstviju ne budet konca.
*I v Ducha Svjataho, Hospoda, Životvorjaščaho, iže ot Otca ischoďaščaho,
iže so Otcem i Synom spoklaňajema i sslavima, hlaholavšaho proroki.
*Vo jedinu svjatuju, sobornuju i apostolskuju Cerkov.
*Ispoviduju jedino kreščenije, vo ostavlenije hrichov.
*Čaju voskresenija mertvych:
*I žizni buduščaho vika. Amiň.
*Verím v jedného Boha Otca, Všemohúceho,
Stvoriteľa neba i zeme, všetkého viditeľného a neviditeľného.
*I v jedného Hospoda Isusa Christa, Syna Božieho,
jednorodeného, z Otca zrodeného pred všetkými vekmi.
Svetlo zo Svetla, Boha pravého z Boha pravého, rodeného, nie stvoreného,
tej istej podstaty s Otcom, skrze ktorého všetko bolo stvorené.
*Ktorý pre nás ľudí a pre našu spásu zostúpil z nebies
a vtelil sa z Ducha Svätého a Márie Panny a stal sa človekom.
*Za Pontského Piláta bol za nás ukrižovaný, trpel a bol pochovaný.
*A v tretí deň vstal z mŕtvych podľa Písiem.
*A vystúpil na nebesá a sedí po pravici Otca.
*A znova príde so slávou súdiť živých a mŕtvych, a Jeho Kráľovstvu nebude konca.
*I v Ducha Svätého, Hospoda, Dárcu života, ktorý z Otca vychádza,
a ktorému s Otcom i Synom tá istá poklona i sláva sa vzdávajú,
ktorý hovoril skrze prorokov.
*V jednu, svätú, všeobecnú a apoštolskú Cirkev.
*Vyznávam jeden krst na odpustenie hriechov.
*Očakávam vzkriesenie mŕtvych
*a život budúceho veku. Amen.